Den gode historie

Din videos indhold er stadig langt vigtigere end alle algoritmer.

Storytelling er stadig vigtigst

For nyligt fik vi muligheden for at hjælpe nogle unge mennesker, hvis linje på skolen i øjeblikket er truet af budgetændringer.

Og det var ikke en hvilken som helst linje. Det var en KulturTalent linje, der giver unge kreative muligheden for at gå i skole med ligesindede. Hvor frikvarterets fodbold bliver skiftet ud med livlige diskussioner om musik, teater, billedkunst og dans.

Det er en mulighed for de unge at udvikle sig både individuelt og sammen indenfor kreative felter. Og det ville vi gerne støtte.

Organisk rækkevidde

Dagligt ser vi opslag fra LinkedIn, der handler om, hvordan man bedst udnytter de forskellige algoritmer og hvilke metoder, statistikkerne viser, er bedst at benytte sig af på Facebook, når det gælder videoer.

Og man skal ikke ignorere disse statistikker og metoder; de kommer ofte fra oprigtige kilder med mange års erfaring indenfor feltet.

Men der er én ting, der i stor grad bliver overset i dag, og det er, at det hele starter langt inden, du bør tænke i smarte tricks, undertekstede videoer og hvilket format du bør benytte dig af. Det starter med den gode historie.

Betydning for en lille side

Da vi producerede videoen for Bevar KulturTalent -klasserne, var det en lille Facebook side med under 300 likes.

Vi lagde videoen ud en torsdag kl 13 – og efter lige over 24 timer var videoen nået ud til 17.000 unikke brugere, fået 7.000 visninger, 112 delinger og 88 reaktioner.

Dette på blot en utrolig lille side, så man kan godt forestille sig, hvordan dette kunne se ud i større skala.

Facebooks algoritmer har stadig stor betydning. Men det starter med den gode historie.

Start med “hvorfor”

Intentionen bag dit budskab er rigtig vigtig, og inden du starter med at trykke optag på kameraet, er det vigtigt at du nøje overvejer, hvorfor du gerne vil fortælle historien. Det er utrolig vigtigt, at budskabet er oprigtigt. Skarpe Facebook-brugere vil se lige igennem bullshit, så historiens integritet er vigtig. Dernæst skal du tænke over hvordan. En historie kan fortælles på mange måder, og den setting du vælger – et studie, i en skov, i en butik eller midt i et faldskærmsudspring – betyder meget for, hvordan folk vil opfatte dit budskab.

Hvad der sjældent virker er enkelte billeder af dit produkt samt noget info omkring, hvorfor det er et godt produkt – du har brug for mennesker, der fortæller passioneret omkring det, eller en use-case der giver mening for dem, der sidder på den anden side af skærmen. Noget, der får dit produkt til at fremstå lidt mere som en løsning – måske endda en oplevelse – end et produkt. Du skal skabe en merværdi i form af følelser, og det kan være rigtig svært at gøre, med noget så dødt som et materielt produkt. Men det er dét, der separerer de gode reklamefilm fra de fantastiske.

Har du lyst til en dialog om hvordan storytelling på sociale medier kan medvirke til at din virksomhed når målene?

Skal vi tage en snak om hvordan storytelling på sociale medier kan gøre en forskel?

Adresse

Vindinggård Ringvej 1
7100 Vejle